ZMOD.no - forumet
ZMOD.no - forumet
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 ZMOD Forumet
 Brukernes Modul hjørne
 Mitt smal-modul
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Anders H.

Norway
71 Posts

Posted - 09/01/2010 :  13:46:32  Show Profile  Reply with Quote
Er godt i gang med byggingen av et modul som måler 100cm x 15cm. Jeg har lagt opp til at de to sporene holder zmod standard fra modulets bakkant. Jeg får bare håpe det lar seg gjøre å koble det til standaren.
Har ikke festet spor enda, da jeg ikke har noen jig. Stoler ikke på mitt eget målebånd, så jeg får vente med det til jeg får lånt en.

Her er hvertfall noen bilder. Beklager dårlig kvalitet.

smholt

Norway
205 Posts

Posted - 09/01/2010 :  14:38:08  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
Dette var da ikke dårlig kvalitet. Veldig bra, både bilder og modell.
Kjempebra å se at det "vokser og gror" i skalaen.

Du kan jo feste skinnene fra ca 10 cm innenfor kanten. La de stikke litt utenfor så¨du kan kutte de senere. Du legger jo skinnene så nøyaktig du kan og så kan du jo feste de ute ved endene når du engang får en jigg.

Dermed så kan du gjøre ferdig mesteparten av sporet, med festing av skinnene, tilkobling av strøm, ballastering og smussing(om du har planlagt det)

mvh Svein-Martin Holt -
www.platelayer.com/zmod - www.facebook.com/sveinmartin - www.youtube.com/smholt
Go to Top of Page

Anders H.

Norway
71 Posts

Posted - 09/01/2010 :  17:10:22  Show Profile  Reply with Quote
Ingen dum ide det!
Jeg har nok planer om mye annet ja. Skal legge ballast på sporet, ha kjøreledning, "vann" må legges i elven, osv.

Jeg har planer om å bygge en rekke slike moduler med samme mål, slik at jeg kan få en liten rundbane på hybelen. Dette lar seg jo gjøre når de ikke tar så stor plass.
Go to Top of Page

tjm

Norway
466 Posts

Posted - 09/01/2010 :  18:25:54  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Hei Anders, ser ut som en meget bra start på noen morsomme moduler.

PS: Jeg angrer nå veldig på at jeg lagde disse Jiggene en gang i tiden. For det ser nesten ut til at nå som jeg er tom for dem så skal er det en mye høyere terskel for at nykommere kommer i gang å bygger en modul i frykt for å bomme på skinneavstander osv. Men det er fult mulig og det som de fleste av oss som begynte gjorde uten noen jigg til hjelp.

Det som er lurt er å legge skinnestrengene i enden av modulen over ett par skruer som man lodder disse til slik at det er lett å justere overgangene når man kobler sammen moduler. Dette må stort sett gjøres uansett mellom hver gang pga. treverk osv. som bukler seg pga. fuktighet osv.

Noe som du kan se at jeg gjør her.

Sjekk standaren:
quote:
Sporlegging:
Modulene utstyres med dobbeltspor med senteravstand 2,5 cm, senterlinje mellom sporene
plassert 10 cm fra frontkant. Spor plasseres på 3mm korkunderlag.
Modul høyden blir da 10,6cm ( 10cm.modul + 3mm kork + 3mm spor )

Torsja
http://www.torsja.com ZMOD.no - Webadmin
Go to Top of Page

Anders H.

Norway
71 Posts

Posted - 10/01/2010 :  19:37:33  Show Profile  Reply with Quote
Ja, da har jeg gått for skrueversonen. Har lagt det ene sporet og ballastert, blir riktig så fint.
Jeg tenkte det hadde vært greit å fått modulet opp på bein etterhvert. Vet noen bruker en form for teleskop/skrubein som kan justeres. Hvor får jeg tak i noe slikt? Noen gode erfaringer om hva jeg bør kjøpe/ikke kjøpe? Er jo greit med en stabil løsning.
Go to Top of Page

tjm

Norway
466 Posts

Posted - 10/01/2010 :  20:16:35  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Det er bra Anders da får vi nok helt sikkert til å justere dem ved en senere anledning.

Tror kanskje det var Pål som hadde fått tak i slike justerbare bein?

Torsja
Go to Top of Page

Anders H.

Norway
71 Posts

Posted - 11/01/2010 :  01:07:46  Show Profile  Reply with Quote
Her kommer et lita bilde til:

Ikke helt tørr enda... I morgen er det spor to...
Go to Top of Page

paalrise

Norway
89 Posts

Posted - 11/01/2010 :  18:56:36  Show Profile  Visit paalrise's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by tjm

Tror kanskje det var Pål som hadde fått tak i slike justerbare bein?

Torsja

Det blir for tungt, lag beinene på samme måte som Torsja og Christian, dvs. av lekter.

--
Mvh,

Pål R.
Go to Top of Page

Anders H.

Norway
71 Posts

Posted - 12/01/2010 :  14:28:49  Show Profile  Reply with Quote
Flere bilder av progresjonen. Limt spor to, og skal ballastere dette så fort limet har herdet.

Go to Top of Page

Anders H.

Norway
71 Posts

Posted - 14/01/2010 :  13:57:18  Show Profile  Reply with Quote
Da er det lagt ballast på begge spor. Begynner vel å bli ferdig med selve "naturen" på modulet, selv om det fortsatt mangler vann i elva. Slik ser det ut nå:

Er det noen som har en god ide og evt. fremgangsmåte til hvordan jeg kan lage kjøreledningsmaster. jeg vil helst unngå å kjøpe marklin sine. De trenger ikke fungere, bare se bra ut.

Jeg tar varmt imot tips om hva som kan gjøre modulet bedre.

Edited by - Anders H. on 14/01/2010 13:59:59
Go to Top of Page

tjm

Norway
466 Posts

Posted - 14/01/2010 :  14:34:10  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Noen løvtrær også kanskje?
Og male sidene på modulen svarte.

Tror Christian gjorde noe cutomisering på sine moduler og kjøreledningene sine?

Torsja
Go to Top of Page

Anders H.

Norway
71 Posts

Posted - 14/01/2010 :  20:16:23  Show Profile  Reply with Quote
Tenkte det samme. Plassere løvtrær i utkanten av granskogen og ved elva kanskje... Male sidene svarte ja. Kanskje få på et zmod.no klistremerke og, eller er det for spesielt inviterte?
Go to Top of Page

Anders H.

Norway
71 Posts

Posted - 18/01/2010 :  11:58:45  Show Profile  Reply with Quote
Har malt sidene svarte og smekket opp en høyspentledning som krysser linja og elva.

Go to Top of Page

smholt

Norway
205 Posts

Posted - 18/01/2010 :  16:13:42  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
Dette ser jo veldig bra ut.

I løpet av året håper jeg vi kan få til et treff så vi kan få sett modulen sammen med de andre vi har.

Det er lenge siden jeg selv har "luftet meg" og modulene mine, så det hadde vært gøy.

mvh Svein-Martin Holt -
www.platelayer.com/zmod - www.facebook.com/sveinmartin - www.youtube.com/smholt
Go to Top of Page

Anders H.

Norway
71 Posts

Posted - 18/01/2010 :  18:03:27  Show Profile  Reply with Quote
Jeg håper det hadde vært mulig å få til et treff eller to i løpet av året. Er jo litt synd å bygge disse modulene og aldri la dem tjene det formål de er skapt for (selv om byggingen er mer enn halve gleden, spør du meg). Selv kommer jeg til å bygge et anlegg av moduler i denne størrelsen slik at jeg kan kjøre det hjemme, men også bruke på treff.

Må jo også nevne at jeg er z-mod-treff jomfru, så det må det gjøres noe med...
Go to Top of Page

helgeb

17 Posts

Posted - 20/01/2010 :  19:30:19  Show Profile  Reply with Quote
Dette ser veldig bra ut. Har fremdeles ikke kommet igang med moduler jeg, men dette ble en ny inspirasjon.
Når det gjelder kjøreledningsmaster har jeg tenkt å benytte en tynn trepinne som mast, og tynn kobbertråd som loddes sammen til utligger, så kan en jo male dette i passende farge etterpå.

mvh helgeb
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
ZMOD.no - forumet © Copyright ZMOD Go To Top Of Page