ZMOD.no - forumet
ZMOD.no - forumet
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 ZMOD Forumet
 Brukernes Modul hjørne
 Mitt smal-modul
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Anders H.

Norway
71 Posts

Posted - 20/01/2010 :  20:48:48  Show Profile  Reply with Quote
Du vil ikke lage en liten "how to" på de mastene da? Kunne vært gøy å se. Jeg tenkte også på å bruke trepinner, men har ikke funnet noen som er tynne nok. Har brukt blomsterpinner til høyspentmasten, men de blir for tykke til kjøreledningsmast.
Go to Top of Page

smholt

Norway
205 Posts

Posted - 20/01/2010 :  22:22:10  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Anders H.

Du vil ikke lage en liten "how to" på de mastene da? Kunne vært gøy å se. Jeg tenkte også på å bruke trepinner, men har ikke funnet noen som er tynne nok. Har brukt blomsterpinner til høyspentmasten, men de blir for tykke til kjøreledningsmast.

Kanskje en passende pianotråd eller ståltråd? Pianotråd er kanskje best da den er rett? Utliggeren kan limes til pianotråden. Når den er malt, ser en vel ikke at det ikke er laget av tre.

mvh Svein-Martin Holt -
www.platelayer.com/zmod - www.facebook.com/sveinmartin - www.youtube.com/smholt
Go to Top of Page

Christian

Norway
172 Posts

Posted - 20/01/2010 :  23:23:40  Show Profile  Reply with Quote
Blir en fin modul dette ja. Er flink du.

Jeg har bygd kjøre lednings master i 1,5 mm messing rør som jeg har borret tre hull i og loddet noen tråer ifra en stålbørste. Er efektfult syntes jeg http://zmod.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=76&whichpage=3 litt ned på siden,

MVH Christian Andresen. ZMOD-digital. Win-DigiPet
Go to Top of Page

smholt

Norway
205 Posts

Posted - 21/01/2010 :  00:55:21  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Christian

Jeg har bygd kjøre lednings master i 1,5 mm messing rør som jeg har borret tre hull i og loddet noen tråer ifra en stålbørste. Er efektfult syntes jeg http://zmod.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=76&whichpage=3 litt ned på siden,

Dette syns jeg var veldig bra:
Her fra innlegget:

Det blir nok bedre å bruke 1.5 mm rør istedenfor pianotråd, som jeg foreslo.

mvh Svein-Martin Holt -
Go to Top of Page

Anders H.

Norway
71 Posts

Posted - 21/01/2010 :  08:06:55  Show Profile  Reply with Quote
Det ser jo veldig bra ut da! jeg får prøve på noe slikt...
Go to Top of Page

helgeb

17 Posts

Posted - 21/01/2010 :  14:08:26  Show Profile  Reply with Quote
Der kom Christian med løsningen på kjøreledningsmastene, veldig bra!
Inspirasjonen er det ikke noe å si på, litt vanskeligere å komme i gang bare.

mvh helgeb
Go to Top of Page

Anders H.

Norway
71 Posts

Posted - 22/01/2010 :  19:42:15  Show Profile  Reply with Quote
Hei!

Nå har jeg vært ute å kjøpt pianotråd (De hadde ikke 1,5mm messingrør der jeg var), og jeg skulle sette meg ned for å lodde dem sammen til kjøreledningmaster. Men jeg får ikke loddet dem sammen!!! Det er sikkert en meget god forklaring på dette. Bruker jeg feil type loddetinn? Går det kanskje ikke an å lodde i pianotråd? Må det sveises? Dette er virkelig ikke mitt felt, så flott hvis noen kan opplyse meg litt. Jeg hater å stå fast...
Go to Top of Page

smholt

Norway
205 Posts

Posted - 22/01/2010 :  21:24:48  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
quote:

Nå har jeg vært ute å kjøpt pianotråd (De hadde ikke 1,5mm messingrør der jeg var), og jeg skulle sette meg ned for å lodde dem sammen til kjøreledningmaster. Men jeg får ikke loddet dem sammen!!! Det er sikkert en meget god forklaring på dette. Bruker jeg feil type loddetinn? Går det kanskje ikke an å lodde i pianotråd? Må det sveises? Dette er virkelig ikke mitt felt, så flott hvis noen kan opplyse meg litt. Jeg hater å stå fast...

Som jeg sa i mitt innlegg så kan utliggeren limes til pianotråden. Om den surres til pianotråden før den limes, burde det gå. Tror det er vanskelig å lodde pianotråd.
quote:
Originally posted by smholt

Kanskje en passende pianotråd eller ståltråd? Pianotråd er kanskje best da den er rett? Utliggeren kan limes til pianotråden. Når den er malt, ser en vel ikke at det ikke er laget av tre.

mvh Svein-Martin Holt -
Go to Top of Page

Anders H.

Norway
71 Posts

Posted - 23/01/2010 :  01:44:28  Show Profile  Reply with Quote
Javel, hva slags lim bør jeg bruke til å lime metall med da?
Go to Top of Page

smholt

Norway
205 Posts

Posted - 23/01/2010 :  15:08:03  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
quote:

Javel, hva slags lim bør jeg bruke til å lime metall med da?

Tja, vet ikke helt, men superlim kan vel brukes og kontaktlim skulle vel fungere også, skulle jeg tro? Noen med mer erfaring kan vel kanskje dele noen erfaringer?

mvh Svein-Martin Holt -
Go to Top of Page

Anders H.

Norway
71 Posts

Posted - 24/01/2010 :  16:02:55  Show Profile  Reply with Quote
Mens jeg bestemmer meg for hvordan jeg skal lage kjøreledningsmastene, har jeg smelt opp noen gjerder langs jernbanelinja. Man vil jo helst unngå roadkills, vil man ikke?

Go to Top of Page

smholt

Norway
205 Posts

Posted - 24/01/2010 :  16:15:57  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
quote:

Mens jeg bestemmer meg for hvordan jeg skal lage kjøreledningsmastene, har jeg smelt opp noen gjerder langs jernbanelinja. Man vil jo helst unngå roadkills, vil man ikke?

Jeg syns dette blir veldig bra. Du har fin struktur på fjellet og fine farger på terrenget, men jeg vil driste meg til å gi deg et lite tips? Du vil høyne inntrykket adskillige steg om du smusser skinnene. Nå er de uten farge og "skriker" mot en. Du har kanskje tenkt på det allerede? Ideellt sett burde skinnene males før ballasten legges, men du fikser vel det?

mvh Svein-Martin Holt -
Go to Top of Page

tjm

Norway
466 Posts

Posted - 24/01/2010 :  16:16:03  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Det ser ut til å bli bra dette her Anders. Smussede vogner og små detaljer som hjelper til med helheten.

Torsja
http://www.torsja.com ZMOD.no - Webadmin
Go to Top of Page

fjage

Norway
9 Posts

Posted - 24/01/2010 :  17:17:45  Show Profile  Reply with Quote
Hei Anders!
Blir virkelig flott det du gjør på modulen din.
Vedr. lodding av pianotråd. Pioanotråd er som regel en herdet metaltråd og den er litt vrien å lodde med vanlig loddetinn og loddebolt.
Med sølvlodding går det bedre, men du må ha adskilig mer varme, snakker her om gassbrenner el lign.
For å lime er vanlig lynlim (gønn zap etc, bruk også eventuellt "kicker") å anbefale. Puss over der du skal lime med fint slipepapir så får du bedre heft for limet.

Hilsen
Finn Aage
Go to Top of Page

Anders H.

Norway
71 Posts

Posted - 24/01/2010 :  17:42:23  Show Profile  Reply with Quote
Tusen takk for fine tilbakemeldinger, det er gøy!!

quote:
Du vil høyne inntrykket adskillige steg om du smusser skinnene. Nå er de uten farge og "skriker" mot en. Du har kanskje tenkt på det allerede? Ideellt sett burde skinnene males før ballasten legges, men du fikser vel det?

Har tenkt på det ja, men har vært usikker på om jeg skulle gjøre det. Men jeg ser også at skinnene er litt i overkant "glossy".

Takk for tips til liming, Finn Aage, jeg skal prøve meg på det!
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
ZMOD.no - forumet © Copyright ZMOD Go To Top Of Page