ZMOD.no - forumet
ZMOD.no - forumet
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 ZMOD Forumet
 Brukernes Modul hjørne
 Europeisk strekningsmodul
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

oyvindarnoy

Norway
26 Posts

Posted - 11/12/2010 :  18:46:33  Show Profile  Reply with Quote
Nå våger jeg å komme ut av skapet og fortelle at jeg er i gang med en enkel strekningsmodul på 1 meter. Dette er mitt første forsøk i zmod-verden. Her jobbes det for øyeblikket med master for kjøreledning, uten kjøreledning.

Jeg er stort sett inspirert av tysk jernbane, men har ikke som mål å lage et erketysk miljø. Det skal være uten klare referanser til tidsepoker eller sted. Det viktigste for meg er at jeg skal lage en stemning og estetikk som jeg liker. Morro er det uansett. Fortsettelse følger, selv på denne lite avanserte saken.

paalrise

Norway
89 Posts

Posted - 11/12/2010 :  19:11:50  Show Profile  Visit paalrise's Homepage  Reply with Quote
Det er godt å se at nye kommer til :)

Kanskje jeg en dag får tid til å holde på litt igjen jeg også...

Lykke til videre, og husk, at det enkle er ofte det beste :)

--
Mvh,

Pål R.
Go to Top of Page

Christian

Norway
172 Posts

Posted - 11/12/2010 :  20:36:17  Show Profile  Reply with Quote
Dette blir bra, men har dårlig erfaring med vinter lim (Blå kork) til landskap. Blir ofte hvit når det tørker. Gleder meg til og se utviklinga videre!

MVH Christian Andresen. Z-digital. Win-DigiPet
Go to Top of Page

oyvindarnoy

Norway
26 Posts

Posted - 11/12/2010 :  23:46:47  Show Profile  Reply with Quote
Ja jeg merket dette Christian. Bruker uansett Woodland Scenics lim til landskap .
Go to Top of Page

smholt

Norway
205 Posts

Posted - 12/12/2010 :  02:01:45  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by oyvindarnoy

Ja jeg merket dette Christian. Bruker uansett Woodland Scenics lim til landskap .

Vanlig hvitt snekkerlim fungerer også fint. Til dynking av strø, etc, bruker jeg 1 del lim og 2-3 deler vann + et par dråper Zalo, i en ketchupflaske. Billig og greit.(Fuktes/sprayes først med "vått" vann(vann + noen dråper Zalo).)

Flott å se at flere er i gang med bygging.

mvh Svein-Martin Holt -
www.platelayer.com/zmod - www.facebook.com/sveinmartin - www.youtube.com/smholt
Go to Top of Page

Knut

Norway
22 Posts

Posted - 13/12/2010 :  08:31:13  Show Profile  Visit Knut's Homepage  Reply with Quote
Interessant å følge med på nye moduler. Har ikke kommet lenger enn til å få laget en modulkasse, men kanskje tiden strekker til i jula? Hva slags metode/utstyr bruker du til skinnesmussing? Ser veldig bra ut. Lykke til videre.

Knut
Europeisk
Æra II og III, Z og H0 FREMO
Go to Top of Page

oyvindarnoy

Norway
26 Posts

Posted - 13/12/2010 :  13:01:17  Show Profile  Reply with Quote
Jeg smusser skinner og sviller med airbrush med en leatherbrown farge. Ballasten skal bli i noelunde samme fargeskala.
Go to Top of Page

tjm

Norway
466 Posts

Posted - 13/12/2010 :  16:28:46  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Det er smart det Øyvind å beynne bare med en enkel rett modul til å begynne med. Da lærer man seg en masse underveis.

Torsja
http://www.torsja.com ZMOD.no - Webadmin
Go to Top of Page

oyvindarnoy

Norway
26 Posts

Posted - 21/01/2011 :  15:54:50  Show Profile  Reply with Quote
Det blir gjort litt og litt, men å ha en anstendig byleilighet kombinert med bygging og søl på salongbordett er ikke alltid like lett. Har lagt ballast nå. Woodland Scenics, som er lakkert med airbrush i samme farge som skinner. Lliker når det ikke er så stor kontrast mellom skinner og ballast. Noe slitsomt derimot med at disse knuste nøtteskalla flyter over sviller og på skinnestreng ved fukting og liming.

Go to Top of Page

oyvindarnoy

Norway
26 Posts

Posted - 06/02/2011 :  18:26:05  Show Profile  Reply with Quote
Veiovergangen ble "oppgradert" til en som går over skinnene;). Den er noe brei da det også skal være sykkel&gangsti. Det er derimot siste gang jeg bruker isopor som materiale...i en stue på salongbordet. Men man bruker det man har. Har sånn smått begynt å sparkle isoporen.

Go to Top of Page

smholt

Norway
205 Posts

Posted - 06/02/2011 :  19:49:40  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
quote:

Veiovergangen ble "oppgradert" til en som går over skinnene;). Den er noe brei da det også skal være sykkel&gangsti. Det er derimot siste gang jeg bruker isopor som materiale...i en stue på salongbordet. Men man bruker det man har. Har sånn smått begynt å sparkle isoporen.

Så bra, dette kan bli til noe fint.

Et tips istedenfor isopor er styrofoam. Den kommer i bla. 5 cm tykke plater og er mye mer kompakt og det blir ikke så mye søl.
Overflaten kan dekkes med gipskluter, eller som jeg foretrekker, lettsparkel. Da kan man bruke en kost og vann til å forme terrenget. Enkelte steder så skal det vel være fjell og da foretrekker jeg fjellbiter støpt i gips som limes på styrofoamen med smeltelim(eller vanlig lim). Ovegangene lages med sparkel.

mvh Svein-Martin Holt -
Go to Top of Page

oyvindarnoy

Norway
26 Posts

Posted - 03/09/2011 :  13:40:38  Show Profile  Reply with Quote
Nå har det gått en lang tid uten noe form for aktivitet innen MJ. Men de siste ukene fikk jeg litt motivasjon til å få gjort noe mer. Som en kan se, er det omtrent en ny modul sett i forhold til de første bildene. Gjenstår litt findetaljer og noe mer kontraster i det grønne. Er zmod gjengen i live?

Go to Top of Page

Heine Pedersen

Norway
139 Posts

Posted - 07/09/2011 :  13:22:25  Show Profile  Visit Heine Pedersen's Homepage  Reply with Quote
Dette blir flott! Jeg har akkurat satt opp 2,5 meter med hylle som jeg har tenkt å bygge moduler på. Disse får også tilknytting til hylleanlegget mitt.

www.heinepedersen.com
www.facebook.com/heinepedersen
www.youtube.com/user/heinepedersencom
Go to Top of Page

smholt

Norway
205 Posts

Posted - 11/09/2011 :  20:16:51  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
quote:

Er zmod gjengen i live?

Det har vel ikke vært så mye aktivitet i det siste, men det hadde jo vært gøy å få til et treff. Jeg er ihvertfall klar til å møtes om noen drar i gang noe. Hadde vært gøy og luftet modulene igjen.

Ellers er det fint å se at du bygger. Også morsomt hvis Heine kunne lage noen moduler.

mvh Svein-Martin Holt -
Go to Top of Page

Christian

Norway
172 Posts

Posted - 12/09/2011 :  20:50:21  Show Profile  Reply with Quote
Vi kunne jo prøvd og få til noe hos Amundsen iløpet av vinteren hvis noen er intresert. Har ikke tid i sommerhalvåret.

MVH Christian Andresen. Z-digital. Win-DigiPet
Go to Top of Page

tjm

Norway
466 Posts

Posted - 12/09/2011 :  20:56:39  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Det må nok bli snø før jeg får noe spesielt med tid til overs tror jeg.

Bra jobba Øyvind vi må jo få sett modulen sammen med andre en dag selvfølgelig.

Torsja
http://www.torsja.com ZMOD.no - Webadmin
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
ZMOD.no - forumet © Copyright ZMOD Go To Top Of Page