ZMOD.no - forumet
ZMOD.no - forumet
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 ZMOD Forumet
 Brukernes Modul hjørne
 Fotfeste i vest? Modulplaner i Stavanger
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 5

enlar

Norway
12 Posts

Posted - 06/04/2005 :  23:16:07  Show Profile  Reply with Quote
Her er første rapport i mine modulplaner. Som gammel HO-er som har flyttet inn i rekkehus har plassen blitt begrenset. Løsning; Z-skala, og hva fant jeg, Zmod.no. Har lurt rundt på sidene en stund, og kjøpt inn endel materiell. Fikk fatt i alle grunnsettene overledning inkludert og et par lok i et røverkjøp, tror jeg. Og et Mikadosett på E-bay. Og selvfølgelig Z-mod jiggen.

Så etter mye fundering og fantasering har jeg (tror jeg) fått laget grunnplanen for min første modul. Jeg lånte en bok om Nordamerikansk jernbanehistorie og så et bilde fra stasjonen i Point of rocks på Baltimore and Ohio linjen. En nydelig Viktoriansk stasjon som jeg falt for med en gang. Så det blir det. Har fått tak i et klipparksett som skal scannes og skaleres ned til Z, satser på å forbedre veggene med strukturark og noe modifisering for å komme så nært som jeg kan klare.
Modulen blir en Y-modul med mulighet for å koble på tre moduler.
Og hvis noen kan forklare hvordan jeg legger inn bilder så kommer de også etterhvert.

tjm

Norway
466 Posts

Posted - 06/04/2005 :  23:30:41  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Hei Endre.
Dette virker bra.
Vil det da si at du kommer på Z-Skala treffet neste helg

Du kan jo fks. bruke billedoplasnings tjenesten til www.norskmjforum.no

Mer om denne tjenesten her: http://www.norskmjforum.no/upload.htm

Torsja
http://www.torsja.com ZMOD.no - Webadmin
Go to Top of Page

enlar

Norway
12 Posts

Posted - 07/04/2005 :  07:37:07  Show Profile  Reply with Quote
Jeg er ikke helt sikker på om jeg kommer til Asker ennå, med en høygravid samboer kan det være en sjans å ta. Men jeg har veldig lyst til å stikke over en tur så vi får se. Takk for kjapt svar om nedlasting, skal forsøke å få inn bilder i løpet av dagen.

Hilsen Endre
Go to Top of Page

enlar

Norway
12 Posts

Posted - 07/04/2005 :  17:58:08  Show Profile  Reply with Quote
Og her kommer første bilde:
Point of Rocks stasjon.

Og modulplanen:
Fugleperspektiv:

Og 3d

Her har jeg bare satt inn en tysk stasjon fra Faller for å få et visst inntrykk. Noe vei og flere bygninger vil nok komme inn også. Vannet er ment å være en del av en kanal som går i nærheten, men er ikke sikker på om jeg tar den med.

Så da er det bare å komme seg i bygginga.

Edited by - enlar on 07/04/2005 18:21:14
Go to Top of Page

tjm

Norway
466 Posts

Posted - 07/04/2005 :  18:27:09  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Fin stasjon. Masse detaljer og takvinkler som skal bli morro å se hvordan du får til i Z-Skala.

Hva er målene på modulen som du planlegger?
Bare lurte på om du tatt i betraktning det dobbelt ZMOD sporet ved trærne og hvor krapp kurven blir ut dit. Siden du også har lagt en veksel ganske nærme kanten. Du skal vel sikkert bruke en kurvet veksel, men...?
Eller ser det jo ut til at det kan bli en spenne sporplan med en del action og kryssninger.

Torsja
Go to Top of Page

enlar

Norway
12 Posts

Posted - 07/04/2005 :  18:45:57  Show Profile  Reply with Quote
Hei Torsja

Har også sett punktene du stiller noen spørsmålstegn til. I utgangspunktet har jeg tegnet en 40*100 cm modul, men må nok justere noe for å få kurvene til å fungere godt. Vet ikke hvordan Z-mod gründerne stiller seg til L-formete moduler, men tror at det må bli løsningen for å få til dobbeltsporet ved trærne.
Stasjonen blir en utfordring, mye veldig små detaljer, og noen kameler må jeg sikkert svelge underveis. Men resultatet kan bli en svært pen stasjon også.

Go to Top of Page

smholt

Norway
205 Posts

Posted - 07/04/2005 :  22:58:13  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
Spennende å se at flere tenker ZMOD.

L-formede moduler er vel helt greit? Du må nok uansett gjøre den bredere enn 40cm i den høyre enden for å få sporet vinkelrett ut, så en liten forlengelse må vel til?

mvh Svein-Martin Holt - www.platelayer.com/zmod
Go to Top of Page

enlar

Norway
12 Posts

Posted - 08/11/2005 :  23:28:04  Show Profile  Reply with Quote
Lenge siden siste rapport. Har siden april blitt pappa, så tiden har blitt prioritert bort fra MJ. Men noe jobbing med ZMOD har det da blitt. Men, planene er nok en gang forandret. Den vakre Point of Rocks stasjonen har blitt vanskelig nok å få bygd opp. Så den første planlagte modulen får vente den tiden jeg trenger. Istedet har jeg lagt planer for en "yard" som består av to moduler. Masse oppstillingplass for vogner. Skinnelegging er snart ferdig på den ene modulen.

Edited by - enlar on 09/11/2005 00:13:27
Go to Top of Page

tjm

Norway
466 Posts

Posted - 09/11/2005 :  11:48:06  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Kan vi få bruke denne til ZMOD treffet til våren kanskje

Torsja
Go to Top of Page

enlar

Norway
12 Posts

Posted - 09/11/2005 :  20:45:35  Show Profile  Reply with Quote
Det kan jo være at jeg dukker opp til våren.
I dag ble siste skinne lagt, nå står landskap igjen. Må få skaffet noen hus som kan gå inn i main street. Og neste modulkasse må vel snekres også. Trenger flere penser for å få lagt neste modul, men kanskje jeg kan få brukt kurvepensene hvis jeg legger om planen litt.
Go to Top of Page

tjm

Norway
466 Posts

Posted - 09/11/2005 :  23:37:36  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
NB: Hvordan synes du ZMOD skinne malen fungerer, som jeg ser sitter på modulen din?

Torsja
Go to Top of Page

enlar

Norway
12 Posts

Posted - 10/11/2005 :  07:15:54  Show Profile  Reply with Quote
Den er til mye hjelp. Bruker den både til å få rett plassering av skinnene i henhold til ZMOD-standard, og til å sørge for rett avstand mellom skinnene ved dobbeltspor. Skulle egentlig hatt en til...
Den er fin til å legge press ved liming av skinner også.
Go to Top of Page

enlar

Norway
12 Posts

Posted - 14/11/2005 :  21:28:38  Show Profile  Reply with Quote
Forleden dag prøvde jeg meg på et lite lagerskur. Brukte mønsterark fra papercreek.com og vindu og dør fra micron art. Synes det ble et veldig greit resultat. Hva synes dere?

En del papirtjafs som henger igjen, men det er ikke så synlig på normal avstand. Er mest forårsaket av en noe sløv kniv
Hilsen Endre

Edited by - enlar on 14/11/2005 21:38:56
Go to Top of Page

Heine Pedersen

Norway
139 Posts

Posted - 14/11/2005 :  22:49:42  Show Profile  Visit Heine Pedersen's Homepage  Reply with Quote
Det blir bra det! Er mønsterarkene kjøpt ferdige, eller er de lastet ned fra nettet og skrevet ut på printer?

Mvh Heine

Go to Top of Page

enlar

Norway
12 Posts

Posted - 15/11/2005 :  07:39:03  Show Profile  Reply with Quote
De er ferdigtrykte. Kjøpes som A4 ark, og gir mye råstoff for byggeprosjekter. Flere forskjellige taktekker og veggtyper.

Endre
Go to Top of Page

klerang

Norway
32 Posts

Posted - 05/04/2006 :  23:54:09  Show Profile  Reply with Quote
Takk for praten på klubben i går kveld.
Kjekt hvis vi klarer å få i gang et zmod-miljø her i Stavanger.

Legger ved en tegning fra boka Mini-club-praxis som viser prinsippet på anlegget som er under planlegging: kombinert vendemodul og rundbane. Kurveveksel i tunnelen til venstre og lokgarasje over sporet som forsetter til neste modul. Må forandre den litt og samle flere penser...

mvh Karstein
Go to Top of Page
Page: of 5  Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
ZMOD.no - forumet © Copyright ZMOD Go To Top Of Page