ZMOD.no - forumet
ZMOD.no - forumet
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 ZMOD Forumet
 ZMOD bygging - elektronikk, modulstandard osv.....
 Banan plugger?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Christian

Norway
172 Posts

Posted - 15/06/2006 :  21:14:44  Show Profile  Reply with Quote
Bare lurte på om jeg må bruke banan plugger i mellom modulene, eller om jeg bare kan bruke vanlige stikk og muffer til marklin?

MVH Christian Andresen. Z-digital.

tjm

Norway
466 Posts

Posted - 15/06/2006 :  22:25:43  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Dette er noe som vi såvidt begynte å diskutere på ZMOD treffet sist gang.
Vi endte opp med Marklin sine koblinger (gamle typen) for dem hadde vi mange av liggende i skuffen.

Slik jeg ser det så er det faktisk lettere å få tak i Marklin sine små "banan stiks" en det er de store fra fks. ELFA.

Vi bruker jo også som regel ganske tynne ledninger og da passer også Marklin sine bedre.

Mener å huske at Lars-Erik skulle se på kanskje ett annet system som også kan benyttes bedre til digitalstyring mellom moduler.
Og kanskje ekstra ledninger til fks. Reedkontakter for blokkstyring o.l.

For onsdagen så burde ihvertfall Marklin sine duge skulle jeg tro.

Torsja
http://www.torsja.com ZMOD.no - Webadmin
Go to Top of Page

Treant

Norway
88 Posts

Posted - 18/06/2006 :  22:27:42  Show Profile  Reply with Quote
Joda, vi snakket om dette. Og Svein Martin tipset om ZTrack? i USA som bruker 25pins DSUB mellom modulene. Dette kan gi oss enn del bedre varianter over kontroll osv. Men har ikke hatt tid til å se så mye på det. Kunne jo vært fint å hat med mulighet for blokk kontroll til hver modul ev. blokker som går over flere moduler. Starten var den halv ferdige MJWiki artikkelen om blokk kontroll.

Vi får tenke litt og prate litt. Mange fine ting enn kan få til. Men må ikke bli for mye "dill" da er det noen som detter av og det skal vi ikke ha noe av :)

LEGS
Lars Erik Gyulzadyan Svendsen
Go to Top of Page

tjm

Norway
466 Posts

Posted - 18/06/2006 :  22:45:29  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Riktig det Lars Erik, ikke for MYE dill.
Minste krav er 1 til 1 kabling mellom alle skinnene. Dvs. banan stikkene vi har idag. Så denne muligheten bør ALLTIG være tilstede uansett resten av konfigurasjonen.

Men de kan godt byttes ut med Marklin sine synes jeg. Kanskje vi skulle standarisert på de aller nyeste typene de har kommet med?

Torsja
Go to Top of Page

Christian

Norway
172 Posts

Posted - 18/06/2006 :  22:56:27  Show Profile  Reply with Quote
Det høres veldig greit ut og gå over til marklin sine stikk siden de er mye lettere og få tak i.

MVH Christian Andresen. Z-digital.
Go to Top of Page

Treant

Norway
88 Posts

Posted - 19/06/2006 :  22:32:13  Show Profile  Reply with Quote
Jupp, jeg stemmer for å bruke de nye Märklin pluggene som enkel forbidelse som fallback og ev. bypass av en modul som ikke er fult utstyrt slik at den kan være inn i et større annlegg med mer finesser.

LEGS
Lars Erik Gyulzadyan Svendsen
Go to Top of Page

tilman

Sweden
32 Posts

Posted - 06/11/2006 :  06:29:01  Show Profile  Visit tilman's Homepage  Reply with Quote
Hei der
Jag vill tycka att det vore bra om man hade vanliga bananpluggar av den typ som
köpes från ELFA. Dom där små från Märklin är visserligen skalenligt korrekta....
Men dom är aldeles för små och kan lätt skadas när man håller på med modulsammansättning.

Zmall scale but heavy duty mechanics föreslår jag. / Tilman fra Schweden

Lets do it in zmall size.
Go to Top of Page

tjm

Norway
466 Posts

Posted - 06/11/2006 :  09:38:27  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Jeg kjøpte noen bananstift på Clas Ohlson i går. De er av samme dimmensjon som ELFA sine. Men de har ikke hun plugger bare han plugger med ett ekstra hull i siden slik som Marklin sine små plugger. 5røde og 5 svarte kostet 39,-

Jeg vil bruke dem på noen moduler som skal på treff i Drammen nå i November ihvertfall.

Torsja
Go to Top of Page

smholt

Norway
205 Posts

Posted - 07/11/2006 :  20:34:26  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
Jeg bruker de banastikkene som standarden foreskriver og siden standarden ikke er revidert, bør vi holde oss til den.

mvh Svein-Martin Holt - www.platelayer.com/zmod
Go to Top of Page

tjm

Norway
466 Posts

Posted - 07/11/2006 :  21:47:10  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Du har jo egentlig rett i det Svein-Martin.

Og de kan kortslutte lettere siden det kun er hanplugger.
Jeg får ihvertfall isolere noen av dem med tape.
Hvis jeg er innom Oslo og i nærheten av ELFA så skal jeg kjøpe de riktige typene.

Torsja
Go to Top of Page

smholt

Norway
205 Posts

Posted - 07/11/2006 :  21:49:19  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
Kan hende jeg har noen hjemme. Kan sjekke i løpet av et par dager.

Go to Top of Page

tjm

Norway
466 Posts

Posted - 07/11/2006 :  22:15:10  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Har du det så kan vi i såfall bytte dem på treffet i drammen.

Torsja
Go to Top of Page

tilman

Sweden
32 Posts

Posted - 12/01/2008 :  22:32:09  Show Profile  Visit tilman's Homepage  Reply with Quote
Jag blir inter riktigt klok på hur den elektriska standarden är inom ZMOD.

Finns det möjlighet att någon kan vara snäll o fotografera hur de
banastick skall vara orndade för dobbeltspår respetive vid digitalkörning ??

Tilman I Stockholm.

Lets do it in zmall sizes.
Go to Top of Page

smholt

Norway
205 Posts

Posted - 12/01/2008 :  23:12:43  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by tilman

Jag blir inter riktigt klok på hur den elektriska standarden är inom ZMOD.

Finns det möjlighet att någon kan vara snäll o fotografera hur de
banastick skall vara orndade för dobbeltspår respetive vid digitalkörning ??

Du finner info om standarden under zmod-sidene. Direkte link:
http://www.zmod.no/zmod-standard/Zmod-standard.htm

Her står det godt beskrevet hvordan ting skal koples. Noe du synes er uklart der?

Det er ikke noe spesielt om du kjører digitalt eller analogt, bortsett fra at man må passe på hvordan sporene kobles sammen(Om det gjøres). Ved analog drift er det nøyaktig som beskrevet. Ved digital drift kan man legge inn en vendemodul/polvender(Lenz har en slik modul) i hver vendesløyfe om en ønsker å koble sporene sammen, eller om en kjører en stor ring med dobbeltspor kobles bare begge sporene sammen.

Standarden burde kanskje oppdateres med noen linjer om dette?

Go to Top of Page

Benny

Norway
49 Posts

Posted - 13/01/2008 :  23:52:59  Show Profile  Reply with Quote
Et lite bilde av hvordan pluggene skal være tilgjengelig i modulen hadde vært et stort stykke hjelp for oss noviser innen modulbygging.
Go to Top of Page

tjm

Norway
466 Posts

Posted - 14/01/2008 :  01:28:22  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Her er ett bilde fra Svein-Martin sin modul.
Bildet er tatt fra hans høyre side. Bare reverser han og hun pluggene på venstre side av modulen og dere skal være i buissines.
PS: Høyre og venstre side er sett fra siden hvor sporene er nærmest kanten.

Torsja
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
ZMOD.no - forumet © Copyright ZMOD Go To Top Of Page